DPS „Jedlina”

Procedura dostępu alternatywnego

Załącznik nr 2

do Zarządzenia nr 4 Dyrektora

Domu Pomocy Społecznej „Jedlina”

w Mieni z dnia 24.03.2025 r.

PROCEDURA DOSTĘPU ALTERNATYWNEGO DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI


§ 1. WSTĘP

1. Procedura określa zapewnienie możliwości dostępu alternatywnego do usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej „Jedlina”, dalej DPS w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnym dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz osób z niepełnosprawnościami wraz z zadaniami pracowników DPS związane z jego zapewnieniem.
2. Osoby ze szczególnymi potrzebami to takie, które ze względu na swoje cechy albo okoliczności w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania w celu przezwyciężenia barier uniemożliwiających lub utrudniających im udział w różnych sferach życia na równi z innymi osobami.

Do osób ze szczególnymi potrzebami zaliczamy, m. in.:

– osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkach, poruszające się o kulach,

– osoby niewidome i słabowidzące,

– osoby głuche i słabosłyszące,

– osoby w kryzysach psychicznych,

– osoby z niepełnosprawnością intelektualną,

– osoby ze spektrum autyzmu,

– osoby z ograniczonymi możliwościami poznawczymi,

– osoby starsze,

– osoby przewlekle chore,

– osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,

– osoby o niższym wzroście (w tym również dzieci),

– kobiety w ciąży.


§ 2. DOSTĘP ALTERNATYWNY W ZAKRESIE ARCHITEKTONICZNYM

wejście na teren DPS Jedlina prowadzi przez furtkę lub bramę automatyczną zaopatrzoną w domofon

na terenie DPS znajdują się 3 parkingi z dużą dostępnością miejsc

– wyznaczono odpowiednio oznakowane miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych

  • pierwsze na parkingu przy bramie wjazdowej.

  • drugie na parkingu przy klatce schodowej Budynku Głównego DPS

– kompleks DPS „Jedlina” składa się z 3 budynków mieszkalnych
wejścia główne do budynków mieszkalnych nr 1 i nr 2 znajdują się na równi z chodnikiem. Możliwy jest dostęp dla osób poruszających się przy pomocy przyrządów ortopedycznych oraz na wózkach inwalidzkich.

– wejścia główne do budynku mieszkalnego głównego nie znajdują się na równi z chodnikiem. Przy wejściu jest dzwonek, którym można przywołać pracownika

– na prośbę osoby ze szczególnymi potrzebami zapewniona jest obsługa na parterze budynku

– w każdym budynku przy bocznych wejściach ze schodami są podjazdy dla osób poruszających się przy pomocy przyrządów ortopedycznych oraz na wózkach inwalidzkich.

– dwa budynki są wyposażone w windę.

– budynek główny – brak windy (na piętrze administracja).

– w holach głównych budynków są tablice wizualne o rozmieszczeniu pomieszczeń, pracownicy udzielają informacji głosowych

– w budynkach nie ma oznaczeń dotykowych umożliwiających poruszanie się po budynku osobom słabowidzącym i niewidomym

– brak tłumacz PJM

– do budynków można wchodzić z psem asystującym

– toalety/ korytarze budynków mieszkalnych są przystosowane dla osób niepełnosprawnych

– schody wewnętrzne są oznaczone taśmą kontrastującą

– drogi ewakuacyjne wewnątrz budynków są oznakowane i posiadają niezależne oświetlenie ewakuacyjne.

– W ramach dostępu alternatywnego przy wejściu głównym do budynku głównego znajduje się oznakowany dzwonek , który w razie potrzeby wezwie pracownika pierwszego kontaktu do pomocy. Pracownik pomoże w wejściu do budynku oraz w obsłudze sprawy. Punkt obsługi dla osób ze szczególnymi potrzebami, które z różnych przyczyn mają problem z przemieszczaniem się znajduje się w wyznaczonym pomieszczeniu tj. kawiarnia na parterze budynku głównego Domu Pomocy Społecznej „Jedlina”, ul. Jedlina 12, 05-319 Mienia.

Interesanci obsługiwani są również w pokojach pracowników merytorycznych w zależności od charakteru sprawy. Każdy pracownik DPS zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie DPS, wychodząc z inicjatywą nawiązania kontaktu i kierując się empatią oraz poszanowaniem niezależności tych osób. Pracownik w czasie rozmowy z osobą ze szczególnymi potrzebami dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb osoby ze szczególnymi potrzebami, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat. Pracownik obsługujący po zakończonej sprawie pomaga interesantowi w opuszczeniu budynku.


§ 3.DOSTĘP ALTERNATYWNY W ZAKRESIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYM

1. DPS nie świadczy usług tłumacza migowego.

2. DPS zapewnia obsługę poprzez MMS (tel: 605 633 810), komunikatory internetowe oraz komunikacje audiowizualną (messenger).

3. Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą wykorzystać przysługujące im prawo do skorzystania z pomocy środków wspierających komunikowanie się, w szczególności:

1) osobiście w Sekretariacie w budynku główny w DPS „Jedlina”;

2) telefonicznie pod nr (25) 757 01 60 wew. 610

3) za pośrednictwem poczty, adres do korespondencji: Dom Pomocy Społecznej „Jedlina”, ul. Jedlina 12, 05-319 Mienia;

4) za pomocą poczty elektronicznej, e-mail: finanse@jedlinadps.pl;

5)za pomocą e-doręczeń:AE:PL-66885-91853-FDDCE-32

6)za pomocą skrzynki elektronicznej e- PUAP: dpsjedlina

4. DPS nie ma urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących (pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia). Osoba słabosłysząca może zgłosić potrzebę załatwienia sprawy w wyciszonym pomieszczeniu, a pracownik danego wydziału merytorycznego jest zobowiązany to umożliwić. Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą przyjść do Ośrodka z własnym tłumaczem lub własnym urządzeniem, które ułatwi załatwienie sprawy.

§4  WNIOSEK O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI

W sytuacji gdy proponowane przez DPS rozwiązania zapewniające dostępność alternatywną w zakresie architektonicznym i informacyjno-komunikacyjnym  nie są wystarczające, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić  z „wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej”. Wzór wniosku stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej procedury.

Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:

– dane kontaktowe wnioskodawcy;

– wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;

– wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;

– wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

– rodzaj sprawy, którą wnioskodawca chce załatwić w DPS.

Wniosek o zapewnienie dostępności do DPS można złożyć:

– osobiście – składając go w sekretariacie DPS;

– listownie – wysyłając na adres korespondencyjny, ul. Jedlina12, 05-319 Mienia

– e-mailowo – przesyłając za pośrednictwem poczty elektronicznej: finanse@jedlinadps.pl

– za pomocą e- doręcznia: AE:PL-66885-91853-FDDCE-32

– za pomocą elektronicznej skrzynki e-PUAP: dpsjedlina

Pracownik otrzymujący zgłoszenie niezwłocznie przekazuje wniosek do właściwego działu merytorycznego zgodnie z charakterem sprawy. Dział merytoryczny zrealizuje wniosek niezwłocznie i nie później niż w ciągu 14 dni od dnia jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, DPS niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.


§ 6 DOSTĘP ALTERNATYWNY W ZAKRESIE CYFROWYM

1. W przypadku braku możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej strony internetowej DPS bądź BIP, zapewnia się alternatywny sposób dostępu, który polega w szczególności na zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej:

a) kontakt e-mail: finanse@jedlinadps.pl (przesłanie dokumentów w formacie tekstowym)
b)
nr telefonu: 25 757 01 60 (odczytanie informacji, opisaniebez audiodeskrypcji)

c) e- doręcznia: AE:PL-66885-91853-FDDCE-32 (przesłanie dokumentów w formacie tekstowym)

d) elektroniczna skrzynka e-PUAP: dpsjedlina (przesłanie dokumentów w formacie tekstowym)

Przyjmuje się, że informacja o objętości do 1 strony A4 może zostać odczytana od ręki. Na przesłanie dokumentu w formie tekstowej, odczytanie dłuższych tekstów należy się umówić w innym terminie,  z zastrzeżeniem, że terminy procedury są regulowane ustawowo, tj.: 7 dni, z możliwością przedłużenia do 2 miesięcy od otrzymania wniosku.

§7  WNIOSEK O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ

Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej BIP, strony internetowej, lub jej elementów:

1 Każdy ma prawo wystąpić do DPS z wnioskiem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, jej elementu lub  o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu. Wniosek stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.

Wniosek powinien zawierać:

– dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,

– wskazanie strony internetowej lub elementu, którego wniosek dotyczy,

– sposób kontaktu,

– formę przekazania niedostępnej treści

– wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.

2 Wniosek o zapewnienie dostępności do DPS można złożyć:

– osobiście – składając go w sekretariacie DPS;

– listownie – wysyłając na adres korespondencyjny, ul. Jedlina12, 05-319 Mienia

– e-mailowo – przesyłając za pośrednictwem poczty elektronicznej: finanse@jedlinadps.pl

– za pomocą e- doręcznia: AE:PL-66885-91853-FDDCE-32

– za pomocą elektronicznej skrzynki e-PUAP: dpsjedlina

Pracownik otrzymujący zgłoszenie niezwłocznie przekazuje wniosek do właściwego działu merytorycznego zgodnie z charakterem sprawy. Dział merytoryczny zrealizuje wniosek niezwłocznie i nie później niż w ciągu 14 dni od dnia jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, DPS niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.

Każdy wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej powinien być odnotowany w Rejestrze informacji i wniosków o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej procedury.

Każde zapewnienie dostępu alternatywnego powinno być odnotowane w Rejestrze zapewnienia dostępu alternatywnego stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej procedury wraz z opisem sposobu zapewnienia dostępu alternatywnego.


§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Wszyscy pracownicy DPSu mają obowiązek zapoznać się z zasadami obsługi osób ze szczególnymi potrzebami oraz ich przestrzegać.

2. Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania.

Przejdź do treści