DPS „Jedlina”
Załącznik nr 2
do Zarządzenia nr 4 Dyrektora
Domu Pomocy Społecznej „Jedlina”
w Mieni z dnia 24.03.2025 r.
PROCEDURA DOSTĘPU ALTERNATYWNEGO DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
§ 1. WSTĘP
1. Procedura określa zapewnienie możliwości dostępu alternatywnego do usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej „Jedlina”, dalej DPS w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnym dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz osób z niepełnosprawnościami wraz z zadaniami pracowników DPS związane z jego zapewnieniem.
2. Osoby ze szczególnymi potrzebami to takie, które ze względu na swoje cechy albo okoliczności w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania w celu przezwyciężenia barier uniemożliwiających lub utrudniających im udział w różnych sferach życia na równi z innymi osobami.
Do osób ze szczególnymi potrzebami zaliczamy, m. in.:
– osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkach, poruszające się o kulach,
– osoby niewidome i słabowidzące,
– osoby głuche i słabosłyszące,
– osoby w kryzysach psychicznych,
– osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
– osoby ze spektrum autyzmu,
– osoby z ograniczonymi możliwościami poznawczymi,
– osoby starsze,
– osoby przewlekle chore,
– osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
– osoby o niższym wzroście (w tym również dzieci),
– kobiety w ciąży.
§ 2. DOSTĘP ALTERNATYWNY W ZAKRESIE ARCHITEKTONICZNYM
– wejście na teren DPS Jedlina prowadzi przez furtkę lub bramę automatyczną zaopatrzoną w domofon
– na terenie DPS znajdują się 3 parkingi z dużą dostępnością miejsc
– wyznaczono odpowiednio oznakowane miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych
pierwsze na parkingu przy bramie wjazdowej.
drugie na parkingu przy klatce schodowej Budynku Głównego DPS
– kompleks DPS „Jedlina” składa się z 3 budynków mieszkalnych
– wejścia główne do budynków mieszkalnych nr 1 i nr 2 znajdują się na równi z chodnikiem. Możliwy jest dostęp dla osób poruszających się przy pomocy przyrządów ortopedycznych oraz na wózkach inwalidzkich.
– wejścia główne do budynku mieszkalnego głównego nie znajdują się na równi z chodnikiem. Przy wejściu jest dzwonek, którym można przywołać pracownika
– na prośbę osoby ze szczególnymi potrzebami zapewniona jest obsługa na parterze budynku
– w każdym budynku przy bocznych wejściach ze schodami są podjazdy dla osób poruszających się przy pomocy przyrządów ortopedycznych oraz na wózkach inwalidzkich.
– dwa budynki są wyposażone w windę.
– budynek główny – brak windy (na piętrze administracja).
– w holach głównych budynków są tablice wizualne o rozmieszczeniu pomieszczeń, pracownicy udzielają informacji głosowych
– w budynkach nie ma oznaczeń dotykowych umożliwiających poruszanie się po budynku osobom słabowidzącym i niewidomym
– brak tłumacz PJM
– do budynków można wchodzić z psem asystującym
– toalety/ korytarze budynków mieszkalnych są przystosowane dla osób niepełnosprawnych
– schody wewnętrzne są oznaczone taśmą kontrastującą
– drogi ewakuacyjne wewnątrz budynków są oznakowane i posiadają niezależne oświetlenie ewakuacyjne.
– W ramach dostępu alternatywnego przy wejściu głównym do budynku głównego znajduje się oznakowany dzwonek , który w razie potrzeby wezwie pracownika pierwszego kontaktu do pomocy. Pracownik pomoże w wejściu do budynku oraz w obsłudze sprawy. Punkt obsługi dla osób ze szczególnymi potrzebami, które z różnych przyczyn mają problem z przemieszczaniem się znajduje się w wyznaczonym pomieszczeniu tj. kawiarnia na parterze budynku głównego Domu Pomocy Społecznej „Jedlina”, ul. Jedlina 12, 05-319 Mienia.
Interesanci obsługiwani są również w pokojach pracowników merytorycznych w zależności od charakteru sprawy. Każdy pracownik DPS zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie DPS, wychodząc z inicjatywą nawiązania kontaktu i kierując się empatią oraz poszanowaniem niezależności tych osób. Pracownik w czasie rozmowy z osobą ze szczególnymi potrzebami dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb osoby ze szczególnymi potrzebami, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat. Pracownik obsługujący po zakończonej sprawie pomaga interesantowi w opuszczeniu budynku.
§ 3.DOSTĘP ALTERNATYWNY W ZAKRESIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYM
1. DPS nie świadczy usług tłumacza migowego.
2. DPS zapewnia obsługę poprzez MMS (tel: 605 633 810), komunikatory internetowe oraz komunikacje audiowizualną (messenger).
3. Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą wykorzystać przysługujące im prawo do skorzystania z pomocy środków wspierających komunikowanie się, w szczególności:
1) osobiście w Sekretariacie w budynku główny w DPS „Jedlina”;
2) telefonicznie pod nr (25) 757 01 60 wew. 610
3) za pośrednictwem poczty, adres do korespondencji: Dom Pomocy Społecznej „Jedlina”, ul. Jedlina 12, 05-319 Mienia;
4) za pomocą poczty elektronicznej, e-mail: finanse@jedlinadps.pl;
5)za pomocą e-doręczeń:AE:PL-66885-91853-FDDCE-32
6)za pomocą skrzynki elektronicznej e- PUAP: dpsjedlina
4. DPS nie ma urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących (pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia). Osoba słabosłysząca może zgłosić potrzebę załatwienia sprawy w wyciszonym pomieszczeniu, a pracownik danego wydziału merytorycznego jest zobowiązany to umożliwić. Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą przyjść do Ośrodka z własnym tłumaczem lub własnym urządzeniem, które ułatwi załatwienie sprawy.
§4 WNIOSEK O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI
W sytuacji gdy proponowane przez DPS rozwiązania zapewniające dostępność alternatywną w zakresie architektonicznym i informacyjno-komunikacyjnym nie są wystarczające, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z „wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej”. Wzór wniosku stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:
– dane kontaktowe wnioskodawcy;
– wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
– wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
– wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
– rodzaj sprawy, którą wnioskodawca chce załatwić w DPS.
Wniosek o zapewnienie dostępności do DPS można złożyć:
– osobiście – składając go w sekretariacie DPS;
– listownie – wysyłając na adres korespondencyjny, ul. Jedlina12, 05-319 Mienia
– e-mailowo – przesyłając za pośrednictwem poczty elektronicznej: finanse@jedlinadps.pl
– za pomocą e- doręcznia: AE:PL-66885-91853-FDDCE-32
– za pomocą elektronicznej skrzynki e-PUAP: dpsjedlina
Pracownik otrzymujący zgłoszenie niezwłocznie przekazuje wniosek do właściwego działu merytorycznego zgodnie z charakterem sprawy. Dział merytoryczny zrealizuje wniosek niezwłocznie i nie później niż w ciągu 14 dni od dnia jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, DPS niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.
§ 6 DOSTĘP ALTERNATYWNY W ZAKRESIE CYFROWYM
1. W przypadku braku możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej strony internetowej DPS bądź BIP, zapewnia się alternatywny sposób dostępu, który polega w szczególności na zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
a) kontakt e-mail: finanse@jedlinadps.pl (przesłanie dokumentów w formacie tekstowym)
b) nr telefonu: 25 757 01 60 (odczytanie informacji, opisaniebez audiodeskrypcji)
c) e- doręcznia: AE:PL-66885-91853-FDDCE-32 (przesłanie dokumentów w formacie tekstowym)
d) elektroniczna skrzynka e-PUAP: dpsjedlina (przesłanie dokumentów w formacie tekstowym)
Przyjmuje się, że informacja o objętości do 1 strony A4 może zostać odczytana od ręki. Na przesłanie dokumentu w formie tekstowej, odczytanie dłuższych tekstów należy się umówić w innym terminie, z zastrzeżeniem, że terminy procedury są regulowane ustawowo, tj.: 7 dni, z możliwością przedłużenia do 2 miesięcy od otrzymania wniosku.
§7 WNIOSEK O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ
Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej BIP, strony internetowej, lub jej elementów:
1 Każdy ma prawo wystąpić do DPS z wnioskiem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, jej elementu lub o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu. Wniosek stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
Wniosek powinien zawierać:
– dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
– wskazanie strony internetowej lub elementu, którego wniosek dotyczy,
– sposób kontaktu,
– formę przekazania niedostępnej treści
– wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
2 Wniosek o zapewnienie dostępności do DPS można złożyć:
– osobiście – składając go w sekretariacie DPS;
– listownie – wysyłając na adres korespondencyjny, ul. Jedlina12, 05-319 Mienia
– e-mailowo – przesyłając za pośrednictwem poczty elektronicznej: finanse@jedlinadps.pl
– za pomocą e- doręcznia: AE:PL-66885-91853-FDDCE-32
– za pomocą elektronicznej skrzynki e-PUAP: dpsjedlina
Pracownik otrzymujący zgłoszenie niezwłocznie przekazuje wniosek do właściwego działu merytorycznego zgodnie z charakterem sprawy. Dział merytoryczny zrealizuje wniosek niezwłocznie i nie później niż w ciągu 14 dni od dnia jego złożenia. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie będzie możliwe, DPS niezwłocznie poinformuje wnioskodawcę o możliwym terminie realizacji wniosku, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.
Każdy wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej powinien być odnotowany w Rejestrze informacji i wniosków o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej procedury.
Każde zapewnienie dostępu alternatywnego powinno być odnotowane w Rejestrze zapewnienia dostępu alternatywnego stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej procedury wraz z opisem sposobu zapewnienia dostępu alternatywnego.
§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Wszyscy pracownicy DPSu mają obowiązek zapoznać się z zasadami obsługi osób ze szczególnymi potrzebami oraz ich przestrzegać.
2. Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania.
Dom Pomocy Społecznej „Jedlina” w Mieni
Witold Chojnacki
Dbamy o to aby strona spełniała wymagania ustawy o dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Jeśli znajdziesz jakieś uchybienia powiadom Nas o tym.
Copyright © 2024 | All Rights Reserved by DPS Jedlina | Projekt strony internetowej wykonany przez: home.pl